ΑΡΘΡΑ



Γιατί χορεύω tango

Αποποίηση ευθύνης: Δεν πρόκειται για λίστα του είδους “γιατί να χορέψετε tango”. Αφορά αποκλειστικά τους δικούς μου λόγους (ή “λόγους”) για να χορεύω. Κάποιους θα τους μοιράζομαι (ελπίζω) και με άλλους, κάποιους ίσως όχι. Είναι δύσκολο να μπουν σε μία φράση, αλλά καθώς προσπαθώ να απαντήσω καιρό τώρα σε αυτή την ερώτηση, είναι ώρα για μερικές απαντήσεις.
Γιατί, λοιπόν;
1. Για τη θλίψη. Όχι απαραίτητα για να τη διώξω… αλλά για να τη χορέψω. Το tango είναι γεμάτο κλισέ, αλλά το “μια θλιμμένη σκέψη που χορεύεται” είναι από τα πιο πετυχημένα.
2. Για να ξεχνώ. Τι; Οτιδήποτε. Τη μέρα, εσένα, τη δουλειά, τη μιζέρια, την ευτυχία, τα λεφτά που δεν την αγοράζουν, και…
3. Για να θυμάμαι. Αρώματα, σκέψεις, χρώματα, τη μέρα, εσένα, τη δουλειά, τη μιζέρια, την ευτυχία… Και να τα κάνω χορό. Να τα μετασχηματίζω.
4. Για να πω κάτι. Χωρίς να μιλάω και χωρίς να χρειάζεται να ακούω. Κάτι που ίσως δεν μπορώ να πω με λόγια.
5. Για να ανήκω κάπου. Δεν εννοώ απαραίτητα την “tango κοινότητα”, παρόλο που κι αυτό έχει την ομορφιά του, άμα έχεις κάπως γερό στομάχι… Εννοώ την αγκαλιά, τη μουσική, την αίσθηση της συμμετοχής σε ένα όμορφο και αλλόκοτο μυστικό.
6. Για την επαφή. Δεν υπάρχει άλλος χορός που να φέρνει τα σώματα τόσο πολύ σε επαφή όσο το tango. Η επαφή δεν είναι πάντα καλή, κι έχει δυσκολίες και συγκρούσεις… Αλλά είναι εκεί. Χωρίς δεσμεύσεις, χωρίς επεξηγήσεις, ως αυτοσκοπός σχεδόν.
7. Για να μεταμορφώνομαι. Δεν είναι ότι γίνομαι κάτι τελείως άλλο, αλλά γίνομαι πολλά πράγματα που είναι κρυμμένα εκεί, από κάτω από την καθημερινή περσόνα. Κάτι σαν μπαλ μασκέ χωρίς τη στολή.
8. Για να πονάω λιγότερο. Εδώ τώρα κάτι γίνεται με την έκκριση ενδορφινών στο χορό, αλλά δε θέλω να μπω στα χωράφια της βιολογίας (ωστόσο, αυτό εξηγεί και τα φαινόμενα εξάρτησης!).
9. Γιατί μου αρέσει ο σχιζοφρενικός συνδυασμός πειθαρχίας, υποταγής, ρομαντισμού, βίτσιου και ελεύθερης έκφρασης που αποτελεί το tango στα καλύτερά του.
10. Για το ρίσκο! Γιατί μπορεί ένα ολόκληρο βράδυ να ταλαιπωρείσαι από παρτεναίρ σε παρτεναίρ, για να χορέψεις τελικά εκείνα τα τέσσερα τραγούδια που θα σε κάνουν να ξεχάσεις ποιος είσαι, από πού έρχεσαι και πού πηγαίνεις (εκεί που πηγαίνουμε όλοι).
(10+1. Γιατί δεν μπορώ να κάνω αλλιώς.)

Εσείς;











οδηγίες για το μάθημα
Η διδασκαλία ζευγαριών είναι πολύ διαφορετική από τα ατομικά μαθήματα. Πολλές φορές ο δάσκαλος χορού νοιώθει ότι πρέπει να αναλάβει τον ρόλο του διαιτητή για να εμποδίσει τα ζευγάρια από το να τσακωθούν. Ευτυχώς τέτοιες καταστάσεις δεν ισχύουν πάντα. Εμείς σας δίνουμε μερικές συμβουλές για να τις αποφύγετε και να κάνετε το μάθημα πιο ευχάριστο και να απολαμβάνετε μαζί με τον/την παρτενέρ σας αυτό το όμορφο χόμπι.
1. Μην το παίζετε δάσκαλος/α!
Συχνά ο ένας παρτενέρ μαθαίνει πιο γρήγορα από τον άλλο και είναι φυσικό ο πιο προχωρημένος από τους δύο να θέλει να βοηθήσει τον άλλο και να τον συμβουλεύσει πάνω στο υλικό που έχει διδάξει ο δάσκαλος. Μην το κάνετε! Τις περισσότερες φορές (αν όχι πάντα) ο παρτενέρ σας το σιχαίνεται αυτό. Τα πιο πολλά άτομα θέλουν να νοιώθουν ίσοι με το ταίρι τους, έτσι όταν ένας από τους δύο προσπαθεί να διδάξει τον άλλο, αυτό διαταράσσει τις ισορροπίες στην σχέση (το φαινόμενο αυτό είναι ψυχολογικά αποδεδειγμένο). Πληρώνετε ένα σεβαστό χρηματικό ποσό για τα μαθήματά σας, μην τα σπαταλάτε τα χρήματά σας. Να θυμάστε ότι ο δάσκαλός/α σας είναι ειδικά εκπαιδευμένος για να διδάσκει, ενώ εσείς όχι. Ανεξάρτητα από τις καλές σας προθέσεις και τις χορευτικές σας ικανότητες και γνώσεις, είναι καλύτερα να αποφύγετε να διδάσκετε τον/την παρτενέρ σας. Το μόνο που μπορεί να καταφέρετε με αυτόν τον τρόπο είναι να καταστρέψετε μία πάρα πολύ όμορφη εμπειρία και για τους δύο. Εκτός αυτού, υπάρχει κίνδυνος να διδάξετε κάτι λάθος και να εξελιχθεί σε «κουσούρι» που δύσκολα διορθώνεται.
2. Πάνω απ’ όλα επιμονή. (Μην κρίνετε!)
Για τους ίδιους λόγους που προαναφέρθηκαν μπορεί ο πιο προχωρημένος στο ζευγάρι να χάσει την υπομονή του με τον/την παρτενέρ του, είτε επειδή δυσκολεύεται να μάθει, είτε επειδή αργεί να προχωρήσει, με αποτέλεσμα να καθυστερεί και τον ίδιο. Αυτή η ανυπομονησία όμως, μπορεί να επιφέρει τα ακριβώς αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ο πιο «αργός» παρτενέρ νοιώθει ότι πιέζεται φοβερά και αυτό αντανακλάται και στον δάσκαλο. Κάτω από τέτοιες συνθήκες πίεσης και άγχους ούτε ο μαθητής μπορεί να προχωρήσει, ούτε ο δάσκαλος να διδάξει. Όπως καταλαβαίνετε, αυτό μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στο μάθημα, τα οποία μπορεί να προχωρήσουν και στη σχέση σας με τον παρτενέρ σας. Κάθε φορά, λοιπόν, που νοιώθετε την υπομονή σας να εξαντλείται με τον/την παρτενέρ σας, θυμηθείτε πόσο νοιάζεστε γι’ αυτό το άτομο και πως δεν θέλετε να το πληγώσετε και να χαλάσετε τη σχέση σας. Δεν υπάρχει «νικητής» σε μια σχέση όταν ο ένας ασκεί κριτική. Η σχέση δεν είναι ανταγωνισμός.
3. Παρακολουθείτε ομαδικά μαθήματα και πηγαίνετε στα πάρτι.
Αυτό συνίσταται ανεπιφύλακτα στα ζευγάρια, ανεξάρτητα από τις χορευτικές τους ικανότητες, είτε είναι και οι δύο στο ίδιο επίπεδο, είτε ο ένας «προχωράει» πιο γρήγορα από τον άλλο. Δεν έχει σημασία το πόσο καλά γνωρίζετε ένα βήμα αν δεν μπορείτε να το διευθύνετε ή να το ακολουθήσετε σωστά. Εκτός αυτού, όμως, δυσκολεύετε πολύ και τον παρτενέρ σας. Είναι πολύ λίγες οι ντάμες που δεν ενστερνίζονται την άποψη ότι «αν ο καβαλιέρος διευθύνει καλά, μπορώ να ακολουθήσω σωστά». Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές μία ντάμα νομίζει ότι ακολουθεί σωστά, ενώ στην πραγματικότητα μπορεί να δυσκολεύει πολύ τον καβαλιέρο της. Αυτό συμβαίνει κυρίως με τις αρχάριες ντάμες που δεν έχουν εξασκηθεί αρκετά στο να χορεύουν με παρτενέρ. Βέβαια, εννοείται πως αν ο καβαλιέρος δεν διευθύνει σωστά η ντάμα θα δυσκολευτεί να ανταποκριθεί στις κινήσεις του. Μία έμπειρη, όμως, ντάμα θα μπορέσει να καταλάβει πού προσπαθεί να την οδηγήσει ο καβαλιέρος της ακόμα και αν την διευθύνει χαλαρά ή με λάθος τρόπο (εκτός από έσχατες περιπτώσεις). Αυτός άλλωστε είναι και ο ρόλος της ντάμας. Η ακολούθηση είναι τέχνη και θέλει αρκετή εξάσκηση, όπως ακριβώς και η διεύθυνση. Ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν και περιπτώσεις όπου η διεύθυνση είναι άψογη, αλλά η ντάμα δεν ανταποκρίνεται σωστά στις κινήσεις του καβαλιέρου της. Επομένως, χορεύοντας με διάφορους παρτενέρ σε διαφορετικά επίπεδα πετυχαίνετε τρία πράγματα: 1. Βελτιώνετε ραγδαία τις ικανότητές σας στην διεύθυνση ή την ακολούθηση, 2. Δίνεται η δυνατότητα στον πιο προχωρημένο από τους δύο παρτενέρ να χορέψει με έμπειρους χορευτές ώστε να δοκιμάσει πλήρως τις δυνατότητές του, 3. Κάνετε γνωριμίες με νέα άτομα που ασχολούνται με τον χορό και έτσι αποκτάτε ευκαιρίες για χορευτικές εξορμήσεις και πάρτι. Γι’ αυτό το λόγο καλό θα ήταν να μην υποτιμάται τα ομαδικά μαθήματα και τα πάρτι. Είναι πολύ πιο σημαντικά απ’ ότι μπορείτε να φανταστείτε.
4. Περιστασιακά κάνετε μάθημα χωριστά από τον/την παρτενέρ σας.
Οι βασικοί λόγοι γι’ αυτό είναι τρεις, αλλά υπάρχουν και πολλά άλλα πλεονεκτήματα. Κατ’ αρχάς, δίνεται στον πιο «αργό» παρτενέρ περισσότερος χρόνος για να δουλέψει τα βήματά του χωρίς άγχος, πίεση και κριτική. Αυτό φυσικά ευχαριστεί και τον πιο προχωρημένο παρτενέρ, αφού θα μπορούν πλέον να χορέψουν πιο άνετα ο ένας με τον άλλο. Δεύτερον, ο πιο προχωρημένος παρτενέρ θα μπορεί να χορέψει βήματα και τεχνική υψηλότερου επιπέδου, που σημαίνει ότι δεν θα μένει στάσιμος και δεν θα χάνει τον ενθουσιασμό του για τον χορό. Τρίτον, δίνεται η δυνατότητα στον δάσκαλο να δουλέψει περισσότερο το στιλ, κάτι που ενδιαφέρει όλους τους χορευτές και ιδίως τις γυναίκες, αλλά που δυστυχώς δεν προλαβαίνουν να κάνουν όταν έχουν μάθημα μαζί με τον παρτενέρ τους. Τα χωριστά μαθήματα ίσως είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να ξεπεραστούν προβλήματα όπως η διαφορά στο επίπεδο των παρτενέρ ή στην ταχύτητα προόδου τους. Ακόμα και αν δεν είστε σίγουροι για τα αποτελέσματα, απλά δοκιμάστε το. Θα καταλάβετε τη διαφορά από τα πρώτα κιόλας λεπτά.






ΟΙ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΑΝΓΚΟ



Έχετε άγχη, φοβίες, χαμηλή αυτοεκτίμηση; Ίσως το τάνγκο μπορεί να σας βοηθήσει να τα ξεπεράσετε όλα αυτά, καθώς δεν είναι μόνο μουσική και χορός αλλά κι ένα «εργαλείο» της εναλλακτικής ιατρικής. Η τανγκοθεραπεία είναι μια ειδικά σχεδιασμένη θεραπευτική μέθοδος που χρησιμοποιεί τη μουσική και το χορό τάνγκο σε συνδυασμό με ειδικές ασκήσεις, με στόχο την ανακουφιστική φροντίδα ή την πρόληψη ασθενειών.
Η θεραπεία μέσω τάνγκο είναι μια θεραπευτική τεχνική που χρησιμοποιεί το χορό και τη μουσική του αργεντίνικου τάνγκο σε συνδυασμό με ειδικές ασκήσεις. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιείται για να βοηθήσει τους ανθρώπους να ζουν μια πιο χαρούμενη ζωή σε επαφή με τον εαυτό τους, με την κοινωνία και τις αλληλεπιδράσεις με το ζευγάρι. Βοηθάει να ανακαλύψουν και να λύσουν συγκρούσεις, να αυξήσουν την αυτοεκτίμησή τους, να βελτιώσουν την εικόνα του σώματός τους, να ξεπεράσουν άγχη και φόβους, να δημιουργήσουν σχέσεις, να βελτιώσουν τη στάση του σώματός τους και την ισορροπία, την αεροβική ικανότητα και το συγχρονισμό, να βοηθήσουν τη θεραπεία για καρδιακή νόσο, υπέρταση, Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον, κατάθλιψη, άγχος και κοινωνική φοβία
Ουσιαστικά, η τανγκοθεραπεία εξασφαλίζει τα σωματικά οφέλη της κινησιοθεραπείας, δηλαδή μεγαλύτερη χαλάρωση και εύρος κίνησης, αύξηση της ισορροπίας, της δύναμης και της ευκαμψίας, του μυικού τόνου και του συγχρονισμού, της ελαστικότητας της άρθρωσης, τη βελτίωση του καρδιαγγειακού συστήματος και πολλά άλλα. Επίσης, η θεραπεία αυτή χρησιμοποιείται για να επιτευχθεί ψυχική ηρεμία, να αυξηθεί η αυτογνωσία και η ενημερότητα του εαυτού και να υπάρχει ανακούφιση από το στρες που εκφράζεται μέσω του σώματος. Επιπλέον, η κοινωνική επαφή ενισχύεται ειδικά σε περιπτώσεις κατάθλιψης, όπου μέσω της ένταξης σε ένα τμήμα χορού, μειώνεται η αίσθηση της μοναξιάς και της απομόνωσης
Παράλληλα, επισημαίνει ότι στο μεγαλύτερο νοσοκομείο ψυχικών νοσημάτων του Μπουένος Άιρες υπάρχει πρόγραμμα, όπου οι ασθενείς χορεύουν τάνγκο με τους γιατρούς και τις νοσοκόμες.

Στην αρχή, οι περισσότεροι ασθενείς που μετείχαν σε αυτό το πρόγραμμα ντρέπονταν και μετά βίας έκαναν βήματα στην πίστα. Μετά από 4 μήνες χόρευαν με άνεση. Επίσης, στην ιατρική σχολή του πανεπιστημίου της Washington βρήκαν ότι τα μαθήματα τάνγκο βελτιώνουν την ισορροπία των ασθενών με Πάρκινσον, ενώ στην Mεγάλη Bρετανία το τάνγκο βελτίωσε τη μνήμη των ασθενών με Αλτσχάιμερ. Αυτό συμβαίνει γιατί η πολυπλοκότητα του χορού απαιτεί πολλές νοητικές λειτουργίες σε εγρήγορση, όπως η προσοχή, η μνήμη, ο σχεδιασμός και συνδυασμός κινήσεων και άλλες.







Ο ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ
(PRACTICA)



Πηγαίνοντας πίσω στο χρόνο και συγκεκριμένα στις δεκαετίες '40 και '50, όταν ένας νέος στο Μπουένος Άιρες αποφάσιζε να μάθει τανγκο, η διαδικασία ήταν η εξής.
(Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε ότι ο νέος εκείνης της εποχής ήταν ηλικίας 13 - 14 ετών λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών μιας και τα παιδιά σε ηλικία 11 ετών αναγκαζόντουσαν να εγκαταλείψουν το σχολείο.)
Πρώτα από όλα πήγαινε στη λεγόμενη practica μόνο για άντρες. Εκεί, στην αρχή παρακολουθούσε έναν έμπειρο χορευτή, ο οποίος του μάθαινε να ακολουθεί, δηλαδή να χορεύει σαν ντάμα. Όταν κατάφερνε να χορεύει καλά σαν ντάμα, τότε θα του δινόταν η ευκαιρία να μάθει να οδηγεί έναν άλλον νεαρό με αντίστοιχη χορευτική εμπειρία με τη δική του.
Ο χρόνος που χρειαζόταν κάποιος για να μάθει τον ρόλο της γυναίκας ήταν πάνω κάτω εννέα μήνες και μετά άρχιζε να μαθαίνει να οδηγεί. Για τρία περίπου χρόνια συνέχιζε να εξασκεί και τους δύο ρόλους με έμφαση στο ρόλο του άνδρα, ώσπου κάποια μέρα ένας απο τους μεγαλύτερους σε ηλικία και πείρα χορευτές, του ανακοίνωνε ότι θα έπρεπε να ετοιμάσει το κοστούμι του για την πρώτη του milonga.
Ο πρώτος χορός σε μια τέτια περίπτωση έπρεπε να κανονισθεί. Καμιά γυναίκα δεν θα χόρευε με έναν νεαρό που δεν τον είχε ξαναδεί να χορεύει. Υπήρχαν πολλοί έμπειροι χορευτές απο τους οποίους θα μπορούσε να επιλέξει άπο το να ρισκάρει να χορέψει με κάποιον άγνωστο.
Έτσι, αν δεν ήταν πάρα μα πάρα πολύ εμφανίσημος, κάποιος φίλος του, μεγαλύτερος σε ηλικία και χορευτική πείρα, θα μπορούσε να ζητήσει απο μια γυναίκα σαν προσωπική χάρη να χορέψει με τον νεαρό.
Εάν τα κατάφερνε καλά στο χορό τότε θα συνέχιζε μόνος του, μιας και οι άλλες γυναίκες θα έβλεπαν πώς χορεύει. Άν όχι θα έπρεπε να επιστρέψει στη practica για εξάσκηση.
Οι άνδρες δεν πήγαιναν στη practica μόνο για να μάθουν χορό. Συνέχιζαν να πηγαίνουν 4-5 φορές την εβδομάδα, δύο ώρες τη μέρα για εξάσκηση. Στη practica χόρευαν πραγματικά, έπαιρναν ρίσκα δοκιμάζοντας καινούργια πράγματα. Στη milonga ήταν διαφορετικά. Πήγαιναν για κοινωνική επαφή. Χόρευαν μόνο με τρόπο σίγουρο και με στόχο να ευχαριστήσουν τη γυναίκα.
Οι γυναίκες μάθαιναν συνηθως απο άνδρες συγγενείς η και μεταξύ τους που σημαίνει ότι κάποιες ήξεραν το ρόλο του άνδρα. Αυτές ήταν όσες είχαν μεγάλο ενδιαφέρον για το τανγκο και οι οποίες ξεχώριζαν για τις χορευτικές τους ικανότητες.

Σήμερα το τανγκο έχει μια γενικά αποδεκτή και αναλυτική διδακτική προσέγγγιση που βασίζεται σε συγκεκριμένους κανόνες και τεχνικές και διαδάσκεται απο πολλούς και όλων των επιπέδων δάσκαλους ανά το κόσμο.
Παρ' όλα αυτά θεωρώ ότι η practica (προσαρμοσμένη στην εποχή μας) αποτελεί έναν ιδιαίτερο και γοητευτικό τρόπο να διδαχθεί ή και να βελτιώσει κάποιος, τον υπέροχο αυτό χορό χορεύοντας με διαφορετικούς παρτενέρ και να λύσει απορίες γύρω απο αυτόν, με την βοήθεια χορευτών μεγαλύτερης εμπειρίας ή και νεότερων με αναλυτική ικανότητα και εφευρετικότητα








ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΩ ΤΟΝ ΧΟΡΟ




Υπάρχουν πραγματικά πάρα πολλοί λόγοι για να ξεκινήστε τον χορό. Αν πρέπει να διαλέξω 10 λόγους για χάρη του άρθρου, θα ήταν οι ακόλουθοι:
 
1.    Ο χορός είναι εξαιρετική γυμναστική  και “εύκολος” τρόπος για να μείνετε σε φόρμα. Απευθύνεται σε όλους, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας, ύψους, βάρους και μετατρέπει την άσκηση σε διασκέδαση. Αν λοιπόν το γυμναστήριο σας φαίνεται βαρετό, ίσως ο χορός είναι μια ευχάριστη λύση για να μην χάσετε την φόρμα σας!
2.    Ο χορός μπορεί να σας βοηθήσει να κάψετε θερμίδες, να χάσετε κιλά και να ενισχύσετε τον μεταβολισμό σας! Δεν είναι ένας λόγος αλλά τρεις που ο ένας βοηθάει στην πραγματοποίηση του άλλου.
3.    Εκτός βέβαια από την εξωτερική εμφάνιση ο χορός βοηθάει σημαντικά και στην υγεία. Στην βελτίωση της καρδιοαγγειακής κατάστασης, στην ενίσχυση – ενδυνάμωση των μυών, στην αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος, στην μείωση της αρτηριακής πίεσης -μειώνοντας παράλληλα και τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου- αλλά και άλλες πολλές θετικές συνέπειες που έχει ο χορός στην υγεία μας!           
4.    Ο χορός βελτιώνει την στάση του σώματος και την ισορροπία. Βοηθάει να έχουμε καλύτερο έλεγχο του σώματος και να κινούμαστε με ισορροπία και χάρη.
5.    Ο χορός ενισχύει σημαντικά την καλή κατάσταση των οστών και των αρθρώσεων. Η συνεχόμενη μεταφορά βάρους από το ένα πόδι στο άλλο έχει αποδειχτεί πολύ καλή άσκηση καθώς αυξάνει την οστική πυκνότητα –χωρίς να επιβαρύνει όπως πχ τα βάρη στο γυμναστήριο- και μειώνει τον κίνδυνο της οστεοπόρωσης.
6.    Πέρα όμως από την υγεία ο χορός βοηθάει σημαντικά και στον ψυχισμό μας. Το πιο απλό και εύστοχο παράδειγμα είναι η αυτοπεποίθηση που νοιώθει ο καθένας μετά την επίτευξη κάποιου στόχου. Ο στόχος μπορεί να είναι μια σειρά από βήματα, ή μια πρωτιά σε έναν αγώνα. Ανεξάρτητα όμως από τους στόχους που θέτει ο καθένας, η χαρά της επίτευξης του στόχου είναι ίδια για όλους!      
7.    Ο καλύτερος τρόπος για να γνωρίσεις νέους ανθρώπους και να γίνεις μέλος μιας ομάδας! Ο χορός βοηθάει πολύ στην κοινωνικοποίηση τόσο στις μικρότερες ηλικίες όσο και μεγαλώνοντας. Είτε αυτό είναι στα πλαίσια ενός τμήματος σε μια σχολή χορού, είτε το Σάββατο το βράδυ σε ένα latinclub!
8.    Ο χορός “ανεβάζει” την διάθεση! Είναι παραδεκτό ότι μετά από κάθε σωματική άσκηση, η διάθεση “ανεβαίνει” και αυτό φωτίζει όλη την συμπεριφορά και την σκέψη, απομακρύνοντας έτσι ψυχολογικές ασθένειες της εποχής μας, όπως η κατάθλιψη!
9.    Ο χορός θα κρατήσει το μυαλό σας σε εγρήγορση. Θα βελτιώσει την κυκλοφορία αίματος προς τον εγκέφαλο και θα συμβάλει στην τόνωση της μνήμης
10.  Τέλος ο χορός συμβάλει στην γενικότερη βελτίωση του τρόπου ζωής μας! Είναι σημαντικό για κάθε άνθρωπο να καταπιάνεται με μια δραστηριότητα. Ιδιαίτερα στις μέρες μας που η καθημερινότητα γίνεται όλο και πιο δύσκολη, πρέπει να μην ξεχνάμε να γεμίζουμε την μέρα μας με "μικρά" πράγματα που μας δίνουν χαρά! 

Υπάρχουν βέβαια πολλά περισσότερα οφέλη του χορού…αλλά κάπου πρέπει να σταματήσουμε! Θα σταματήσω εδώ λοιπόν παραθέτοντας απλά την πολύ γνωστή ρήση του Mark Twain:"Dance like nobody's watching; love like you've never been hurt. Sing like nobody's listening; live like it's heaven on earth." – “χόρεψε σαν να μην σε βλέπει κανείς, αγάπησε σαν να μην έχεις πληγωθεί ποτέ, τραγούδα σαν να μην ακούει κανείς, ζήσε σαν να είναι ο παράδεισος στην γη.”     











ΟΔΗΓΟΣ ΚΑΛΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΟΥ TANGO


Όταν μαθαίνουμε να οδηγούμε αυτοκίνητο, το πρώτο πράγμα που διδασκόμαστε είναι ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας. Μαθαίνουμε να οδηγάμε στη δεξιά πλευρά του δρόμου, να μένουμε στη λωρίδα μας, να φρενάρουμε αν κάποιος είναι μπροστά μας κ.λ.π. Μαθαίνουμε πόσο εξαιρετικής σημασίας είναι τόσο η ασφάλειά μας όσο και η ασφάλεια των άλλων, στο δρόμο.
ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ μας μαθαίνουν να κάνουμε επιτόπου στροφή με 100km/ω, ούτε να πιάνουμε από 0-100km σε 5 δευτερόλεπτα ή να περνάμε στην αντίθετη λωρίδα και να κλείνουμε τους άλλους.
όσο καλοί οδηγοί κι αν είμαστε και όσο ακριβό και "κουλ αυτοκίνητο αν οδηγάμε, το δρόμο τον μοιραζόμαστε με όλους τους άλλους, ο δρόμος δε μας ανήκει.


Το ίδιο ισχύει και στην αίθουσα χορού. Όσο καλός χορευτής και αν είστε και όσο ακριβά κι αν πληρώσατε για να μάθετε τα εντυπωσιακά βήματα που ξέρετε η πίστα δεν είναι μόνο δική σας, αλλά τη μοιράζεστε με τους άλλους.
Μπορεί τα περισσότερα από τα παραπάνω να σας φαίνονται απλά ή «κοινή λογική», αλλά αν δεν τα εφαρμόζετε είναι εύκολο να αποκτήσετε γρήγορα κακές συνήθειες που θα είναι δύσκολο να αποβάλλετε.
ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ
·         Δεν κάνουμε ποτέ όπισθεν στη μέση ενός πολυσύχναστου δρόμου – Ισοδυναμεί με αυτοκτονία!
·         Ποτέ δε κολλάμε πίσω από το μπροστινό μας. Ακόμα και στο απόλυτο μποτιλιάρισμα, απλώς περιμένουμε τη σειρά μας για να κινηθούμε.
·         Κινούμαστε μόνο προς την επιτρεπόμενη κατεύθυνση.
·         Μένουνε στη λωρίδα μας.
·         Ελέγχουμε την κυκλοφορία γύρω μας.
·         Δεν παρκάρουμε στη μέση του δρόμου. Προτεραιότητα έχουν τα αυτοκίνητα που κινούνται.
·         Όταν μπαίνουμε στην εθνική προτεραιότητα έχουν τα αυτοκίνητα που κινούνται ήδη σε αυτή.
·         Συμβαίνουν και ατυχήματα. Αν όμως μπλέκετε συνεχώς σε ατυχήματα, ίσως να χρειάζεστε μερικά μαθήματα ακόμη!

ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ ΣΤΗ MILONGA
·         Ποτέ δεν κάνουμε βήματα προς τα πίσω. Μπορεί να μην αποβεί μοιραίο, αλλά υπάρχει κίνδυνος να χτυπήσουμε κάποιον. Αν είναι απολύτως απαραίτητο, βεβαιωθείτε ότι δε βρίσκεται κάποιος πίσω σας (ΝΑΙ, είναι δική σας ευθύνη).
·         Το ίδιο ισχύει και αν κολλήσετε πάνω στον άλλο. Ναι, φταίτε εσείς. Ζητήστε συγνώμη. Αυτοσχεδιάστε, χρησιμοποιήστε στροφές (giros, molinettes), ή μια απλή προσποίηση, ή μια parada (στάση).
·         Ακολουθήστε τη γραμμή χορού. Αν βρεθείτε να κινήστε αντίθετα προς τη γραμμή χορού, σταματήστε και γυρίστε προς τη σωστή κατεύθυνση.
·         Μείνετε στη δική σας λωρίδα χορού. Αν αλλάζετε λωρίδες υπάρχει κίνδυνος να χτυπήσει η παρτενέρ σας ή να χτυπήσετε κάποιο άλλο ζευγάρι.
·         Έχετε το νου σας στα ζευγάρια γύρω σας. Μην κοιτάτε το δάπεδο και . ή τα πόδια της παρτενέρ σας. Ακόμα και αν εκτελείτε κάποιο περίπλοκο βήμα, είστε υπεύθυνοι για την ασφάλεια τόσο της παρτενέρ σας όσο και των άλλων ζευγαριών.
·         Αν θέλετε να κουβεντιάσετε, απομακρυνθείτε από την πίστα. Αν θέλετε να μιλήσετε σε κάποιον που βρίσκεται στην απέναντι πλευρά, κάντε τον κύκλο της πίστας, μην τη διασχίζετε. Είναι αγένεια προς τους χορευτές που βρίσκονται στην πίστα.
·         Προτεραιότητα έχουν οι χορευτές που βρίσκονται ήδη στην πίστα. Έχουν ήδη σχηματίσει ronda. Αν πιέσετε για να μπείτε στον κύκλο, θα προκαλέσετε «μποτιλιάρισμα»πίσω σας. Περιμένετε για την κατάλληλη στιγμή για να μπείτε στον κύκλο. Η ιδανική στιγμή γι’ αυτό είναι στην αρχή της tanda. Αν θέλετε να μπείτε αργότερα, μια καλή στιγμή για να μπείτε είναι η αρχή ενός καινούριου τραγουδιού.
·         Γίνονται και συγκρούσεις – είναι αναπόφευκτο. Ζητήστε συγνώμη και βεβαιωθείτε ότι είναι όλοι καλά. Αν τρακάρετε περισσότερες από μια δυο φορές το ίδιο βράδυ, θα πρέπει να μελετήσετε τις ικανότητες πλοήγησής σας και να αλλάξετε το κινητικό σας λεξιλόγιο.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΑ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ!
Παρακαλώ να μη δίνετε μαθήματα επάνω στην πίστα εκτός και εάν σας το ζητήσουν. Αν ο/η παρτενέρ σας ζητήσει τη γνώμη σας, απομακρυνθείτε από την πίστα. Όταν σταματάτε απότομα στην πίστα διασπάτε τη ροή της γραμμής χορού.

Αν δεν καταφέρετε να δώσετε / ακολουθήσετε κάποιο βήμα, μπορείτε να ξαναπροσπαθήσετε δύο ή τρεις φορές ακόμα, και, αν και πάλι δεν τα καταφέρετε, εγκαταλείψτε την προσπάθεια. Ζητήστε από τον /την παρτενέρ σας να το δουλέψετε στην Practica. Η Practica είναι ο κατάλληλος χώρος για να δουλέψετε τα βήματα.







ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΣΕ MILONGA ΜΕ ΠΟΛΛΑ ΖΕΥΓΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΑ Η ΣΕ ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΗ ΠΙΣΤΑ


Όλο και περισσότερες πόλεις ανά τον κόσμο υποδέχονται το tango. Όλο και περισσότερες milongas ανοίγουν κάθε χρόνο. Όποιος ταξιδεύει, πιθανότατα μπορεί να βρει μια milonga στα μέρη που επισκέπτεται. Και για έναν ταξιδιώτη το tango είναι κάτι σαν μια γλώσσα επικοινωνίας. Για παράδειγμα, αρκετοί απο εμάς γνωρίζουμε μια ξένη γλώσσα (κυρίως αγγλικά) και αυτήν χρησιμοποιούμε στα ταξίδια μας για να επικοινωνήσουμε με τους ντόπιους. Κάτι τέτοιο είναι και το tango. Όταν έχεις μάθει tango, πηγαίνοντας σε μια ξένη πόλη μπορείς να βρεις μια milonga και να χορέψεις. Μπορείς να επικοινωνήσεις με έναν ξένο ή ξένη χρησιμοποιώντας μια μη λεκτική μορφή επικοινωνίας.
Με την άνθηση που έχει το tango τα τελευταία χρόνια θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η σύγχρονη «παγκόσμια» γλώσσα. Όμως, όπως κάθε γλώσσα επικοινωνίας, έτσι κι αυτό έχει κάποιους κανόνες, κάποιο συντακτικό. Θα ξεχωρίσω τους κανόνες σε δύο κατηγορίες.
Η πρώτη κατηγορία κανόνων συνθέτει την τεχνική. Δηλαδή τον τρόπο που χορεύει ο χορευτής. Αυτό που μαθαίνουμε από το δάσκαλό μας. Είναι σημαντικό να προσπαθήσουμε να μάθουμε όσο γίνεται καλύτερα την τεχνική του tango γιατί αυτή θα μας επιτρέψει να εκμεταλλευτούμε καλύτερα τις δυνατότητές μας και άρα να εκφραστούμε καλύτερα, να επικοινωνήσουμε περισσότερο και πιο έντονα. Αλλά ας αφήσουμε την τεχνική. Αυτήν ελπίζουμε ότι ο καθένας θα τη μάθει σωστά από σωστούς δασκάλους.
Στη δεύτερη κατηγορία κανόνων ανήκουν οι κανόνες που δεν αφορούν την τεχνική, αλλά όλες οι συνήθειες, οι κώδικες επικοινωνίας, τα έθιμα που έφερε μαζί του το tango. Αυτές οι κοινωνικές δομές έχουν περάσει διαμέσου των χρόνων και των διαφορετικών χωρών και έχουν κατασταλάξει σε ορισμένες κοινά αποδεκτές αρχές. Υπάρχουν κανόνες για τη συμπεριφορά μας σε μια milonga: πώς ζητά ένας άντρας από μια γυναίκα να χορέψουν, πώς συμπεριφερόμαστε στον/στην παρτενέρ, ποιά είναι η συμπεριφορά μας στα άλλα ζευγάρια και άλλες παρόμοιες καταστάσεις.
Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθώ με τη συμπεριφορά σε μια milonga με πολλά ζευγάρια στην πίστα που έχει ως αποτέλεσμα ο χώρος που μας μένει για να χορέψουμε να είναι ελάχιστος. Υπάρχουν διάφορες milongas ανά τον κόσμο που έχουν σχεδόν πάντα πάρα πολύ κόσμο, ειδικά στο Buenos Aires. Συχνά οι μαθητευόμενοι tangueros αμελούν να εκπαιδευτούν σε τέτοιες καταστάσεις και συνεπώς μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα.Οι περισσότεροι μαθητές κακομαθαίνουν, είτε από τον πολύ χώρο που τους παρέχεται, είτε γιατί χορεύουν συνέχεια σε μια «δικιά» τους milonga όπου όλοι είναι γνωστοί μεταξύ τους. Τί γίνεται όμως όταν πάμε σε άλλη milonga; Εκεί, οι παρευρισκόμενοι δεν μας γνωρίζουν και μάλλον δεν είναι έτοιμοι να μας συγχωρήσουν πολλά. Τί νόημα έχει αν κάποιος χορέψει μερικούς χορούς και κάνει εκπληκτικές φιγούρες αλλά έχει χτυπήσει όλα τα άλλα ζευγάρια και τον έχουν ήδη αντιπαθήσει οι μισοί παρευρισκόμενοι; Ας δούμε λοιπόν αυτούς τους κανόνες:
¨ Ακολουθούμε τη γραμμή χορού.
Η γραμμή χορού έχει φορά αντίθετη απο τους δείκτες του ρολογιού. Πρέπει να χορεύουμε ακολουθώντας αυτή την κατεύθυνση, πίσω από κάποιο άλλο ζευγάρι, χωρίς να προσπαθούμε να το προσπεράσουμε (εκτός αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι). Επίσης, χορεύουμε όσο γίνεται πιο έξω, στις άκρες τις πίστας, αφήνοντας τον εσωτερικό χώρο ελεύθερο. Ο εσωτερικός χώρος χρησιμοποιείται κυρίως απο τους αρχάριους που δεν μπορούν ακόμα να ελέγξουν την κατεύθυνσή τους. Μην διασχίζετε την πίστα (διαγωνίως ή καθέτως). Προσπαθήστε να κάνετε τα βήματα που ξέρετε σε αυτή την κυκλική φορά.
¨ Οι "φιγούρες" πρέπει να γίνονται στις γωνίες της πίστας.
Όταν θέλουμε να κάνουμε μια φιγούρα που απαιτεί χώρο, θα την κάνουμε όταν φτάνουμε σε μια άκρη της πίστας και όταν το προπορευόμενο ζευγάρι έχει ήδη στρίψει, ώστε να έχουμε ελεύθερο χώρο μπροστά μας. Επίσης, μπορείτε να πάτε προς το κέντρο της πίστας για να κάνετε μια φιγούρα, αν υπάρχει αρκετός χώρος και μετά προσπαθήστε ομαλά να ξαναμπείτε στο χορευτικό ρεύμα. Μπορούμε δηλαδή να φανταστούμε ένα ρεύμα που πηγαίνει εξωτερικά και ένα ρεύμα μέσα από αυτό, που προορίζεται για τις φιγούρες οι οποίες απαιτούν χώρο ή στάση.
¨ Κάντε ανάλογα ή μικρά βήματα.
Μάθετε βήματα (ιδέες δηλαδή) που μπορούν να κάνουν το χορό σας ενδιαφέρων, χωρίς να απαιτούν χώρο. Ακόμη, μπορείτε να κάνετε μικρότερα βήματα.
¨ Αποφύγετε το πίσω βήμα (leaders). Αν είστε leader μην κάνετε πίσω βήμα (ούτε στο 1 του "βασικού"). Κι αυτό γιατί δεν βλέπετε τι γίνεται πίσω, αλλά και το πίσω ζευγάρι δεν μπορεί να το προβλέψει.
¨ Ο leader είναι υπεύθυνος για τις συγκρούσεις.
Για οποιαδήποτε σύγκρουση, ακόμα και γι' αυτές που μπορεί να κάνει η κοπέλα (
follower) με τα πόδια της, υπεύθυνος είναι ο leader. Αν συμβεί μια σύγκρουση με άλλο ζευγάρι, είναι πολύ σημαντικό ο leader που την προκάλεσε να κοιτάξει τον άλλο leader και να κάνει ένα απολογητικό νεύμα με το κεφάλι του.
¨ Μην σταματάτε να χορεύετε.
Να χορεύετε συνέχεια χωρίς να σταματάτε μέσα στην πίστα π.χ. για να μιλήσετε, να εξηγήσετε κάτι. Ακόμα και τα χορευτικά σταματήματα σε αργά-δραματικά μέρη της μουσικής πρέπει να γίνονται με πολλή προσοχή.
¨ Η/ο follower βοηθά τον leader.
H/o follower μπορεί να δει εκεί που δεν μπορεί να δει ο leader. Μπορεί έτσι να τον προετοιμάσει, αν δει πίσω του μια επικείμενη σύγκρουση, αυξάνοντας την ένταση που τον κρατά (προφανώς απότομα). Μπορεί ακόμα να «αρνηθεί» να πάει προς τα εκεί όπου προβλέπει μια σύγκρουση.
¨ Χρησιμοποιήστε την περιφερειακή όρασή σας.
Συνήθως οι περισσότεροι χορευτές εστιάζουν το βλέμμα τους στον/στην παρτενέρ τους. Πρέπει, όμως, χρησιμοποιώντας την περιφερειακή μας όραση, να βλέπουμε και το χώρο γύρω μας. Η συγκέντρωση στον/στην παρτενέρ μας και στη μουσική, είναι κάτι που αυξάνει το ενδιαφέρον σε ένα χορό, αλλά καλό είναι να είμαστε και ενταγμένοι στο χώρο.
¨ Απαγορευμένα βήματα.
Τα άλματα,
gantzos, boleos, και όλες οι φιγούρες κατά τις οποίες τα πόδια προεκτείνονται πέρα από το χώρο που καταλαμβάνουν τα σώματα, είναι απαγορευμένα. Αν σας δουν να οδηγείτε έστω κι ένα gantzo, πιθανόν να σχηματίσουν αρνητική γνώμη για εσάς, με αποτέλεσμα να μην θέλουν να σας χορέψουν μετά !!!
¨ Χορέψτε σε κλειστή στάση.
Το χορευτικό αυτό στυλ λέγεται
Milonguero (Apilado, Close embrase κ.α.). Προτιμήστε το, αλλά μόνο αν η follower το αποδέχεται. Βοηθά να καταλαμβάνουμε λιγότερο χώρο και δεν επιτρέπει πολλές φιγούρες ή βήματα, έχει όμως το δικό του ενδιαφέρον.












ΤΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΟΥ ARGENTINE TANGO



A

Abrazo Σημαίνει «αγκαλιά» και αναφέρεται στο κράτημα του αργεντίνικου ταγκό.

Adelante Προς τα μπρος.
Adorno Στόλισμα, διακόσμηση. (βλ. firulete)
Aficionado Από τη λέξη aficion που σημαίνει «οπαδός», «υποστηρικτής». Στο ταγκό αναφέρεται σε κάθε φανατικό οπαδό του αργεντίνικου ταγκό.

Al costado Προς το πλάι.
Amague Από τη λέξη amagar που σημαίνει «κάνω απειλητικές κινήσεις». Το amague είναι μία «διακοσμητική» κίνηση την οποία οδηγεί ο καβαλιέρος ή την κάνει ένας από τους παρτενέρ από μόνος του προτού κάνουν ένα βήμα. Π.χ. το χτύπημα (frappe) ή το σήκωμα του ελεύθερου ποδιού προτού αυτό κινηθεί.

Apilado Style Σημαίνει «προσκολλημένος». Αναφέρεται στο κράτημα του αργεντίνικου ταγκού, όπου η ντάμα αγκαλιάζει τον καβαλιέρο από τον λαιμό.

Arrastre Από τη λέξη arrastrar που σημαίνει «σέρνω». (βλ. barrida)
Arrepentida Σημαίνει «αλλαγή γνώμης». Στο ταγκό, είναι μία ομάδα βημάτων που επιτρέπει στο ζευγάρι που χορεύει να αποφύγει την σύγκρουση με άλλα ζευγάρια.

Atras Προς τα πίσω.

B

Bailar Χορεύω.

Bailarin Ο επαγγελματίας ή ένας καταξιωμένος χορευτής.
Bailongo Μία λέξη της αργκό για την αναφορά χόρου όπου συγκεντρώνονταιάτομα για να χορέψουν.

Balanceo Βαθιά αλλαγή βάρους με επαναφορά. (βλ. cadencia).
Baldosa Μία φιγούρα κατά σε σχήμα τετράγωνο. Μετονομάστηκε από το ασπρόμαυρο καρό (σαν σκακιέρα) πάτωμα που συνήθως υπάρχουν στο Buenos Aires.


Barrida Το «σκούπισμα». Μία κίνηση κατά τα πόδια των παρτενέρ διασχίζουν το ένα το άλλο σε πολύ κοντινή απόσταση (έχοντας επαφή). Γνωστή και ως llevada ή arrastre.


Barrio Μία περιοχή, μία γειτονιά.
Basico Το βασικό βήμα. Υπάρχουν διάφορα βασικά βήματα, αλλά το πιο χαρακτηριστικό είναι αυτό με τους οχτώ χτύπους. (βλ. salida)

Bicicleta Σημαίνει «ποδήλατο». Στο ταγκό είναι μία κυκλική κίνηση των πελμάτων που καθοδηγείται από τον καβαλιέρο, ενώ τα πέλματα των παρτενέρ έχουν επαφή όπως στο barrida.

Boleo Από τη λέξη bolear που σημαίνει «πετώ». Το boleo μπορεί να γίνει ψηλά ή χαμηλά και πραγματοποιείται ως εξής: διατηρώντας επαφή μεταξύ των γονάτων, ενώ το ελεύθερο πόδι βρίσκεται πίσω, περιστρεφόμαστε πάνω στο πόδι που στηρίζει το βάρος. (βλ. latigazo)

C

Cadena Σημαίνει «αλυσίδα». Στο ταγκό είναι μία ακροβατική και έντονα θεατρική φιγούρα, κατά την οποία οι παρτενέρ περιστρέφονται με ταχύτητα στην πίστα (είτε προς τα αριστερά, είτε προς τα δεξιά), κάνοντας διαδοχικά amagues ή ganchos. Σε μία παραλλαγή του βήματος, ο καβαλιέρος σταυρώνει τα πόδια του (σε εξωτερική πλευρά) διευθύνοντας την ντάμα σε αλλαγή κατεύθυνσης για να την κρατήσει μπροστά του, ή εναλλακτικά πηγαίνει γύρω από αυτήν φέρνοντας αντίστοιχα αυτήν γύρω από αυτόν.


Cadencia Μία βαθιά αλλαγή βάρους με επαναφορά, που συνήθως διευθύνει ο καβαλιέρος στην ντάμα καθώς πατάει μπροστά και αριστερά. Είναι χρήσιμο για την αποφυγή σύγκρουσης με άλλα ζευγάρια στην πίστα και για αλλαγή κατεύθυνσης σε μικρούς χώρους. Μπορεί να αναφέρεται και σε μία ανεπαίσθητη μεταφορά βάρους από πόδι σε πόδι, που κάνει ο καβαλιέρος πριν από το ξεκίνημα του χορού για να δώσει τον ρυθμό στην ντάμα, ώστε να ξεκινήσει με το σωστό πόδι.

Caida Σημαίνει «πτώση». Στο ταγκό είναι ένα βήμα κατά το οποίο ο καβαλιέρος κάνοντας ένα βήμα πίσω βυθίζεται στο πόδι που στηρίζει το βάρος και σταυρώνει το ελεύθερο πόδι μπροστά, χωρίς να πάρει το βάρος, ενώ διευθύνει την ντάμα να κινηθεί προς τα μπρος σε εξωτερική θέση παρτενέρ, και να μιμηθεί τις κινήσεις του καβαλιέρου. Μπορεί να γίνει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση.

Calesita Σημαίνει «καρουσέλ». Στο ταγκό είναι μία φιγούρα κατά την οποία ο καβαλιέρος τοποθετεί την ντάμα στο ένα πόδι με ένα μικρό σήκωμα, και έπειτα περιστρέφεται γύρω της, φροντίζοντας να διατηρήσει το κέντρο της και περιστρέφοντάς την πάνω στο πόδι που στηρίζεται.

Caminar Σημαίνει «περπατώ». Ο βηματισμός στο αργεντίνικο ταγκό είναι όμοιος με το φυσικό βάδισμα, με τη διαφορά ότι το πέλμα πατάει στο έδαφος με τη μύτη πρώτα, και όχι με το τακούνι. Το σώμα και το πόδι πρέπει να κινηθούν μαζί για να υπάρχει ισορροπία. Ο βηματισμός στο ταγκό θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από σταθερότητα και συνεχή ροή.

Canyengue Ένα πολύ παλιό στιλ αργεντίνικου ταγκό που ήταν δημοφιλές από το 1900 ως το 1940 και έμοιαζε αρκετά όσον αφορά στον ρυθμό στην σημερινή milonga.

Caricias Σημαίνει «χάδια». Στο ταγκό είναι μία απαλή κίνηση κατά την οποία το πόδι ή το παπούτσι ενός χορευτή χαϊδεύει κάποιο σημείο του σώματος (συνήθως το πόδι) του άλλου χορευτή. Μπορεί να γίνει διακριτικά ή με έντονη δραματικότητα. (βλ. adorno, firulete και lustrada)

Carousel Αναφέρεται στην φιγούρα molinete con sacadas που γίνεται στην αριστερή πλευρά του καβαλιέρου και κλείνει με ochos.

Carpa Σημαίνει «σκηνή». Είναι μία φιγούρα κατά την οποία ο καβαλιέρος διευθύνει την ντάμα έτσι ώστε να ισορροπήσει στο ένα πόδι και έπειτα απομακρύνεται με αποτέλεσμα να γείρει η ντάμα προς το μέρος του. (βλ. inclinada και puente)

Castigada Από τη λέξη castigar που σημαίνει «τιμωρώ». Στο ταγκό αναφέρεται στο σήκωμα του ελεύθερου ποδιού της ντάμας που ακολουθείται από το λύγισμα του γονάτου και το «χάιδεμα» της εξωτερικής πλευράς του άλλου ποδιού. Συνήθως αποτελεί διακοσμητική κίνηση πριν από ένα μπροστινό βήμα.

Chiche Μικρά διακοσμητικά χτυπήματα με το πέλμα του ελεύθερου ποδιού μπροστά ή πίσω από το πόδι που στηρίζει το βάρος. (βλ. adorno και firulete)

Cierre Μία ακολουθία τριών βημάτωνπου ολοκληρώνεται με τα πέλματα σε πρώτη θέση (κλειστά).

Colgada Μία περιστροφική κίνηση που εκτελείται από ένα ζευγάρι στο τέλος ενός barrida, όπου οι χορευτές γέρνουν μακριά ο ένας από τον άλλο και περιστρέφονται με μεγάλη ταχύτητα μέχρι να σταματήσει ο άντρας πατώντας προς τα πίσω.

Compadrito Αλήτης, κακούργος, άνθρωπος του δρόμου. Αυτοί επινόησαν το αργεντίνικο ταγκό (με τη μορφή που το γνωρίζουμε).

Contrapaso Ένα βήμα που γίνεται όταν ο χορευτής κλειδώνει το ένα πόδι πίσω από το άλλο (π.χ. το δεξί πόδι πατάει μπροστά, το αριστερό κλειδώνει πίσω του, έπειτα το δεξί πατάει ξανά μπροστά). Μπορεί να γίνει σε κανονικό ή διπλό χρόνο. (βλ. rabona και traspie)

Corrida Από τη λέξη correr που σημαίνει «τρέχω». Στο ταγκό είναι μια σύντομη ακολουθία γρήγορων βημάτων.

Corrida Garabito Ένα βήμα της milonga, κατά το οποίο οι παρτενέρ προσπερνούν διαδοχικά ο ένας τον άλλο, ο άντρας με το δεξί πόδι και η ντάμα μιμούμενη την κίνησή του με το αριστερό σε espejo, και έπειτα περιστρέφονται ταυτόχρονα πάνω στο πόδι που στηρίζονται για να ξαναβρεθούν απέναντι. Μπορεί να γίνει με επαναλήψεις.

Corte Σημαίνει «κοφτός». Στο ταγκό, το corte είναι η διακοπή της μουσικής είτε προσθέτοντας ένα μουσικό χτύπο στην κίνηση, είτε παραμένοντας σε μία χορευτική πόζα για μερικούς χτύπους.

Cruzada Σημαίνει «σταυρώνω». Cruzada, στο ταγκό, ονομάζεται το σταύρωμα του ενός ποδιού μπροστά ή πίσω από το άλλο.

Cuadrado Σημαίνει «τετράγωνο». Στο ταγκό είναι ένα βήμα σε σχήμα τετράγωνο. (βλ. baldosa)

Cuartas Σημαίνει «πόζες». Στο ταγκό είναι χορευτικές πόζες που προσδίδουν ένα δραματικό στοιχείο στο τέλος του χορού. Πιο εντυπωσιακές (θεατρικές) και με μεγάλη διάρκεια χρησιμοποιούνται στο tango fantasia. Στο salon style tango οι πόζες είναι πιο απαλές, ενώ στην milonga απουσιάζουν εντελώς. (βλ. corte)



Cuatro Μία φιγούρα κατά την οποία η ντάμα τινάζει το ελεύθερό της πόδι στην εξωτερική πλευρά του άλλου ποδιού, διατηρώντας επαφή ανάμεσα στα γόνατά της, σχηματίζοντας προσορινά τον αριθμό τέσσερα. (βλ. amague)

Cunita Σημαίνει «λίκνο». Στο ταγκό είναι μία επιτόπου κίνηση προς τα μπρος και προς τα πίσω που χρησιμεύει στις αλλαγές κατεύθυνσης. Η κίνηση μπορεί να γίνει περιστροφικά προς τα αριστερά ή προς τα δεξιά (με το αριστερό ή το δεξί πόδι μπροστά και μπορεί να επαναληφθεί.

D

Dedo Δάχτυλο (του ποδιού και του χεριού).
Derecha Δεξιά.
Derecho Στητός, όρθιος, ευθύς. (βλ. postura)
Desplazamiento Σημαίνει «μετατόπιση». Στο αργεντίνικο ταγκό είναι η μετατόπιση του ελεύθερου ποδιού του ενός παρτενέρ από το ελεύθερο πόδι του άλλου παρτενέρ. (βλ. sacada)

Dibujo Σημαίνει «σχέδιο» ή «ζωγραφιά». Στο ταγκό, το dibujo πραγματοποιείται διαγράφοντας κύκλους ή μικρές κινήσεις στο πάτωμα με τα δάχτυλα του ελεύθερου ποδιού. (βλ. firulete, lapis, rulo)

E

Embutido Σημαίνει «γεμίζω» ή «ποικίλω». Στο ταγκό είναι η αιώρηση του πέλματος προς τα πίσω μετά από ένα enrosque.

Engnache Σημαίνει «γάντζωμα» ή «ζευγάρωμα». Στο ταγκό, είναι το τύλιγμα του ποδιού του ενός παρτενέρ γύρω από το πόδι του άλλου.

Enrosque Από τη λέξη enrosque που σημαίνει «στρίβω». Στο ταγκό, είναι η περιστροφή που πραγματοποιεί ο καβαλιέρος γαντζώνοντας το ελεύθερο πόδι πίσω από το πόδι που εκτελεί την στροφή, ενώ η ντάμα πραγματοποιεί μία molinete (βλ. παρακάτω).

Entrada Σημαίνει «είσοδος». Στο ταγκό αναφέρεται σε ένα μπροστινό βήμα ή στην τοποθέτηση του ποδιού που κινείται ανάμεσα στα πόδια του παρτενέρ, χωρίς να τα μετακινεί.

Entregarme Σημαίνει «παραδίνομαι». Στο ταγκό είναι η «παράδοση» της ντάμας στη διεύθυνση του καβαλιέρου.

Espejo Σημαίνει «καθρέφτης». Στο ταγκό αναφέρεται στην μίμηση της κίνησης του άλλου παρτενέρ, όπως στα ochos en espejo, όπου και οι δύο παρτενέρ πραγματοποιούν ταυτόχρονα μπροστινά ochos.

F


Fanfarron Το ρυθμικό χτύπημα του πέλματος στο πάτωμα που προσδίδει θεατρικότητα και συναίσθημα στον χορό. (βλ. golpecitos)

Firulete Σημαίνει «διακόσμηση», «στόλισμα». Στο ταγκό είναι πολύπλοκες κινήσεις που χρησιμοποιούν οι χορευτές για να επειδίξουν τις ικανότητές τους και να γεμίσουν τη μουσική. (βλ. adorno και lapiz)

Freno Το σταμάτημα ή το κράτημα (σε σχέση με τη μουσική).

G


Gancho Σημαίνει «γάντζο». Στο ταγκό αναφέρεται στο τύλιγμα του ποδιού ενός παρτενέρ γύρω από το πόδι του άλλου. Η κίνηση αυτή είναι κοφτή και επιτυγχάνεται με το λύγισμα και την επαναφορά του γονάτου σε επαφή με το πόδι του άλλου παρτενέρ. Μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε παρτενέρ, είτε εσωτερικά, είτε εξωτερικά από το πόδι του.


Giro Σημαίνει «στροφή». Στο ταγκό, είναι η περιστροφή που πραγματοποιεί ο καβαλιέρος τοποθετώντας το ελεύθερο πόδι (με τη μύτη) μπροστά από το πόδι που θα πραγματοποιήσει την στροφή, ενώ η ντάμα πραγματοποιεί μία molinete (βλ. παρακάτω). Η στροφή αυτή είναι απότομη και κοφτή.

Club Style Ένα είδος αργεντίνικου ταγκό, όμοιο με το milonguero style.
Golpecitos Μικρά χτυπήματα με τα δάχτυλα. Ρυθμικό χτύπημα των δαχτύλων του ποδιού στο πάτωμα, ενώ βρίσκεται ολόκληρο το πέλμα στο έδαφος. Χρησιμοποιείται ως διακοσμητική κίνηση στον χορό. (βλ. fanfaron)

Golpes Χτυπήματα με τα δάχτυλα, ενώ το πέλμα βρίσκεται κάθετο προς το έδαφος. (βλ. picados)

Cucharita Σημαίνει «κουτάλι». Στο ταγκό είναι μία κίνηση κατά την οποία ο καβαλιέρος σηκώνει απαλά το πόδι της ντάμας τοποθετώντας το πόδι του κάτω από το πέλμα της. Συνήθως πραγματοποιείται στα μπροστινά ochos για να «στολιστεί» η κίνηση με το τίναγμα του ποδιού της ντάμας.

Η


Habanera Μία ακολουθία βημάτων (πλάι, μαζί, πλάι, μαζί) που εισάγεται με ένα πλαϊνό chasse. Συνήθως χρησιμοποιείται από τον καβαλιέρο για την καθοδήγηση των πίσω ochos (για την ντάμα).


Ι


Inclinada Γέρνω. (βλ. carpa και puente)
Izquierda Αριστερά.

J

Junta Από τη λέξη juntar που σημαίνει «ενώνω» ή «φέρνω μαζί-κλείνω». Στο ταγκό αναφέρεται στο κλείσιμο των πελμάτων, καθώς είναι απαραίτητο να κλείνουν καλά τα πέλματα στο τέλος μίας φιγούρας και να περνάνε πολύ κοντά το ένα από το άλλο κατά τη διάρκεια του χορού για λόγους ισορροπίας και φινέτσας.


L


La marca Η μετάδοση της διεύθυνσης, του ρυθμού και του χώρου, που αφορούν στην κίνηση που θα ακολουθήσει, από τον καβαλιέρο στην ντάμα.


Lapiz Σημαίνει «μολύβι». Τα νοητά κυκλικά σχέδια που σχηματίζουν οι χορευτές στο πάτωμα με τα δάχτυλα ή με το εσωτερικό του πέλματος του ελεύθερου ποδιού, κατά την διάρκεια της στροφής ή ενώ στηρίζονται στο άλλο πόδι. Μπορεί να είναι είτε υπερβολικά, είτε πιο διακριτικά και μπορεί να γίνουν για να στολίσουν μία molinete. (βλ. dibujo και firulete)

Latigazo Σημαίνει «μαστίγωμα». Στο ταγκό αναφέρεται στο κοφτό χτύπημα του ποδιού στο έδαφος, όπως στο boleo.

Llevada Από τη λέξη llevar που σημαίνει μεταφέρω (βλ. barrida).
Lustrada Από τη λέξη lustrar που σημαίνει «λουστράρω», «γυαλίζω». Στο ταγκό αναφέρεται στο τρίψιμο του παπουτσιού της ντάμας στο πόδι του καβαλιέρου.

M

Marcar Διευθύνω. (βλ. la marca)
Media Luna Σημαίνει μισοφέγγαρο. Στο ταγκό είναι μία σαρωτική, κυκλική κίνηση του ποδιού, κατά την οποία το πέλμα βρίσκεται συνεχώς σε επαφή με το πάτωμα. Συνήθως χορεύετε από την ντάμα (συνήθως την διευθύνει ο καβαλιέρος με ένα sacada στο πόδι της ντάμας που θα κινηθεί). Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ακολουθήσει ένα gancho από την ντάμα.

Media vuelta Μισή στροφή που συνήθως πραγματοποιείται με ελεύθερό το αριστερό πόδι για τον καβαλιέρο και το δεξί πόδι για την ντάμα. Ο καβαλιέρος κινείται μπροστά με το δεξί του πόδι διευθύνοντας την ντάμα να κινηθεί προς τα πίσω με το αριστερό πόδι και έπειτα να πραγματοποιήσει άλλα δύο βήματα στρίβοντας μισή στροφή.

Milonga Μπορεί να αναφέρεται στη μουσική ή στο είδος χορού που προϋπήρχε του αργεντίνικου ταγκό και είχε μουσικό χρόνο 2/4. Επίσης μπορεί να αναφέρεται στην αίθουσα χορού ή στη γιορτή όπου οι άνθρωποι συγκεντρώνονταν και χόρευαν ταγκό.

Milongueros Έτσι ονομάζονται οι άνθρωποι που συχνάζουν στις Milongas και θεωρούνται φανατικοί του αργεντίνικου ταγκό.

Molinete Σημαίνει «ανεμιστήρας». Στο ταγκό, molinete ονομάζονται τα μπροστινά και τα πίσω ochos που γίνονται κυκλικά (με περιστροφή).

Mordida Από τη λέξη morder που σημαίνει «δαγκώνω». Στο ταγκό είναι μία φιγούρα όπου το πόδι του ενός παρτενέρ εσωκλείεται μεταξύ των πελμάτων του άλλου παρτενέρ. Αν τα πόδια του πρώτου παρτενέρ είναι σταυρωμένα, η κίνηση ονομάζεται «Reverse Mordida». (βλ. sandwich)

Mordida Alto Μία παραλλαγή του mordida κατά την οποία ο ένας χορευτής πιάνει το γόνατο του παρτενέρ του ανάμεσα στα δικά του γόνατα.

O

Ocho Σημαίνει «οχτώ». Στο ταγκό είναι μία κίνηση κατά την οποία η ντάμα διαγράφει οχτάρια με τα πόδια της στο πάτωμα. Στο αργεντίνικο ταγκό τα πέλματα στο τέλος κάθε ocho βρίσκονται σε τρίτη θέση (καμάρα με φτέρνα), σε αντίθεση με το ευρωπαϊκό ταγκό όπου το ελεύθερο πόδι μένει ανοιχτό προς τα πίσω και προς το πλάι.

Ocho Adelante Ένα ocho προς τα μπρος. Λέγεται και ocho defrente.

Ocho Atras Ένα ocho προς τα πίσω.
Ocho Cortado Σημαίνει «κοφτό οχτάρι». Στο ταγκό ονομάζεται έτσι ένα molinete ή ένα ocho το οποίο σταματά και επαναφέρεται στην αρχική θέση. Χρησιμοποιείται κυρίως στο club style tango για την αποφυγή συγκρούσεων στην πίστα.

Ochos en Espejo Σημαίνει «ochos στον καθρεύτη». Και οι δύο παρτενέρ πραγματοποιούν ταυτόχρονα μπροστινά ochos.

Orillero Style Το αυθεντικό και το πιο δημοφιλές είδος αργεντίνικου ταγκό. Χαρακτηρίζεται από γρήγορους βηματισμούς και μικρά άλματα (συνήθως από τον καβαλιέρο).

P

Palanca Σημαίνει «ανασηκώνω». Στο ταγκό είναι η διακριτική βοήθεια που δίνει ο καβαλιέρος στην ντάμα κατά τη διάρκεια των αλμάτων και των σηκωμάτων, όπως στο tango fantasia (βλ. T)

Parada Από τη λέξη parar που σημαίνει «σταματώ». Στο ταγκό αναφέρεται σε ένα σταμάτημα το οποίο κάνει ο καβαλιέρος στην ντάμα, συνήθως καθώς σταυρώνει τα πόδια της προς τα πίσω (σε ένα ocho, ή ένα molinete), ασκώντας πίεση στη μέση και στο χέρι της, εμποδίζοντάς την από το να κινηθεί. Αν η διεύθυνση είναι σωστή, η ντάμα θα πρέπει να έχει σταματήσει με τα πόδια της σε διάσταση, μπρος και πίσω, και το βάρος της στο κέντρο. Έπειτα, ο καβαλιέρος μπορεί να απλώσει το πόδι του για να αγγίξει το μπροστινό πόδι της ντάμας για να «διακοσμήσει» την κίνηση ή μπορεί να κάνει pivot στο ένα πόδι για να καθρευτίσει την στάση της ντάμας (fallaway).

Parejas Το ζευγάρι, οι παρτενέρ στο ταγκό.
Pasada Το πέρασμα πάνω από κάτι. Στο ταγκό συμβαίνει όταν ο καβαλιέρος έχει σταματήσει την ντάμα με το ελεύθερό του πόδι έχοντας επαφή με το πόδι που στηρίζει το βάρος της, και την οδηγεί να κινηθεί μπροστά πάνω από το πόδι του. Συνήθως χρησιμοποιείται στο τέλος ενός molinete ή ενός mordida. Η ντάμα μπορεί είτε να περάσει πάνω από το πόδι του καβαλιέρου, είτε να το προσπεράσει από το πλάι κάνοντας κύκλο με την μύτη του ποδιού της. Η Pasada ειναι ένα βήμα το οποίο δίνει την ευκαιρία στην ντάμα να προσθέσει διακοσμητικές κινήσεις, ανάλογα με το αν και πόσο χρόνο θα της δώσει ο καβαλιέρος πριν την διευθύνει προς τα μπρος.

Paso Το βήμα.
Patada Η κλωτσιά.
Pausa Το σταμάτημα, το κράτημα (αναφέρεται στην κίνηση των χορευτών σε σχέση με τη μουσική). (βλ. titubeo)

Picados Το τίναγμα της φτέρνα προς τα πάνω ( γίνεται και με παράλληλη περιστροφή του κορμού) πριν από ένα βήμα προς τα μπρος. Συνήθως χρησιμοποιείται ως διακοσμητική κίνηση πριν από ένα ocho. (βλ. golpes)
Pie Το πέλμα.
Pierna Το πόδι.
Pisar Βηματίζω.
Piso Πάτωμα.
Pista Η πίστα.
Planeo Ένα pivot (στροφή στο ένα πόδι) ή «γλίστρημα». Κατά τη διάρκεια αυτού το βήματος, ο καβαλιέρος πατάει μπροστά, συνήθως με το αριστερό πόδι, και στρίβει πάνω σε αυτό, ενώ το άλλο πόδι γλιστρά στο πάτωμα ακολουθώντας την κατεύθυνση της στροφής. Μπορεί να γίνει και από τους δύο παρτενέρ.

Postura Σημαίνει «στήσιμο». Η σωστή στάση στο αργεντίνικο ταγκό είναι όρθια και κομψή με τους ώμους χαλαρούς και πάνω από την λεκάνη, ενώ το κέντρο του σώματος γέρνει προς τον/την παρτενέρ. (βλ. derecho

Rabona Τριπλός βηματισμός με σταύρωμα. (βλ. traspie)
Resolucion Σημαίνει «κατάληξη». Στο ταγκό αναφέρεται στο κλείσιμο μίας φιγούρας. Γίνεται στους χτύπους 6, 7, and 8 και συνήθως σχηματίζει μισό τετράγωνο, αλλά μπορεί να γίνει και με στροφή.

Ronda Η γραμμή χορού (La ronda). Αναφέρεται στον κανονισμό που ισχύει και στο αργεντίνικο όταν χορεύεται προοδευτικά σε γραμμή χορού. Οι χορευτές πρέπει να κινούνται αριστερόστροφα στην πίστα, ακολουθώντας τις νοητές γραμμές χορού γύρω από το δωμάτιο.

S

Sacada Μετατόπιση. (βλ. displazamiento)

Salida Σημαίνει «έξοδος» ή «ξεκίνημα». Στο ταγκό salida ονομάζεται η βασική φιγούρα η οποία μπορεί να αποτελέσει τόσο το ξεκίνημα, όσο και το τέλος μίας φιγούρας.

Salida cruzada Το ξεκίνημα ενός βήματος με σταύρωμα των ποδιών. (π.χ. βήμα δεξιά και σταύρωμα με το αριστερό πόδι, βήμα αριστερά και σταύρωμα με το δεξί πόδι)

Saltito Ένα μικρό άλμα.
Sandwichito Το πόδι του ενός παρτενέρ κλείνεται ανάμεσα στα πέλματα του άλλου παρτενέρ.
Seguidillas Μικροί και γρήγοροι βηματισμοί. (βλ. corridas)
Seguir Ακολουθώ.
Sentada Το κάθισμα.
Stork Αναφέρεται σε μία θέση κατά την οποία το ελεύθερο πόδι της ντάμας στηρίζεται πάνω στο πόδι που κρατάει το βάρος σχηματίζοντας τον αριθμό τέσσερα (δεν χρησιμοποιείται συχνά). (βλ. calesita και quatro)

Sube y Baja Σημαίνει «πηγαίνω πάνω και κάτω». Στο ταγκό είναι ένα βήμα της milonga κατά το οποίο το ζευγάρι κάνει ένα βήμα προς τα μπρος (με κλείσιμο των ποδιών) και προς τα πίσω (με κλείσιμο των ποδιών), σε δεξιά πλευρά (θέση σώματος), με κίνηση των γοφών όμοια με εκκρεμές. (βλ. ven y va)

T
Tanguero-a Αναφέρεται σε κάθε παθιασμένο λάτρη του αργεντίνικου ταγκό. Από την ιστορία του, τη μουσική και τους στίχους του, μέχρι και τον ίδιο τον χορό. (βλ. aficionado)

Tango de Salon Κομψό και κοινωνικό στιλ αργεντίνικου ταγκό, που χαρακτηρίζεται από αργές μετρημένες και απαλές κινήσεις. Περιλαμβάνει όλα τα βασικά βήματα του ταγκό και οι χορευτές στοχεύουν στην ακρίβεια και την απαλότητα των βημάτων, καθώς και στην σωστή ακολούθηση της γραμμής χορού. Το κράτημα δεν είναι τόσο κοντινό όσο σε άλλα στιλ και είναι πολύ ελαστικό, έτσι ώστε να προσαρμόζεται ανάλογα με την φιγούρα που χορεύουν οι παρτενέρ.

Tango Fantasia Είναι ένα κράμα των αυθεντικών βημάτων του αργεντίνικου ταγκό, του μπαλέτου, των ballroom χορών, ακόμα και του skating στον πάγο! Εκτός από τις βασικές φιγούρες του ταγκό, το Tango Fantasia περιλαμβάνει βήματα, όπως τα ganchos, τα sacadas, τα boleos, και τα sentadas, αλλά και κλωτσιές, στροφές, άλματα, σηκώματα, και γενικά οτιδήποτε οι χορευτές και ο χορογράφος θεωρούν ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν. Κανονικά αυτό το στιλ ταγκό χορεύεται μόνο σε σόου. Περιστασιακά όμως χορεύεται και σε milongas με καθόλου καλή τεχνική και συνήθως από κακότροπους χορευτές που το μόνο που επιθυμούν είναι να κάνουν επίδειξη χωρίς να ανησυχούν που μπορεί να τραυματίσουν τα υπόλοιπα ζευγάρια που συμμετέχουν στην milonga.

Tango Liso Σημαίνει «απαλό ταγκό». Είναι ένας τρόπος για να χορέψει κάποιος αργεντίνικο ταγκό που χαρακτηρίζεται από έλλειψη εντυπωσιακών φιγούρων και βημάτων. Χορεύονται μόνο τα βασικά βήματα (caminadas, ochos), ενώ άλλες φιγούρες (ganchos, sacadas, boleos) ή άλλες ακροβατικές κινήσεις (σηκώματα) δεν χρησιμοποιούνται.

Tijera Σημαίνει «ψαλίδι». Στο ταγκό είναι μία κίνηση που συνήθως χορεύεται από τον καβαλιέρο, κατά την οποία το ελεύθερο εκτεταμένο πόδι μαζεύεται μπροστά από το πόδι που στηρίζει το βάρος, χωρίς να πάρει βάρος, έτσι ώστε να παραμείνει ελεύθερο για να κάνει την επόμενη κίνηση. Μπορεί να αναφέρεται και στην φιγούρα κατά την οποία ο καβαλιέρος κινείται μπροστά σε εξωτερική θέση παρτενέρ (αριστερά ή δεξιά) χαϊδεύοντας το εξωτερικό μέρος του ποδιού της ντάμας με το πόδι του. Έπειτα, σταυρώνει το πόδι του προς τα πίσω αναγκάζοντας την ντάμα να σταυρώσει μπροστά. Μπορεί επίσης να αναφέρεται σε μία φιγούρα με αλματάκι που περιλαμβάνεται στο tango fantasia, όπου η ντάμα κινεί το πόδι της ψηλά και κυκλικά, και το άλλο πόδι της σηκώνεται με το ίδιο τρόπο ενώ το πρώτο πόδι χαμηλώνει.

Titubeo Καθυστέρηση, σταμάτημα της κίνησης σε σχέση με τη μουσική. (βλ. pausa)
Trabada Σημαίνει «δεμένος (με ζώνη)». Στο ταγκό είναι ένα lock step κατά το οποίο η ντάμα σταυρώνει τα πόδια της (τα πόδια κλειδώνουν). Αυτό επιτυγχάνεται όταν, αφού ο καβαλιέρος έχει κάνει ένα βήμα με το δεξί πόδι έχοντας την ντάμα σε δεξιά πλευρά, επανέρχεται σε κλειστή θέση κάνοντας βήμα με το αριστερό πόδι.

Traspie Τριπλός βηματισμός με σταύρωμα των ποδιών. Η κίνηση γίνεται πάνω σε δύο μουσικούς χτύπους με την εξής ακολουθία: βήμα, σταύρωμα, βήμα. Το πρώτο βήμα και το σταύρωμα μοιράζονται ένα μουσικό χτύπο. Η κίνηση μπορεί να ξεκινήσει με οποιοδήποτε πόδι, και συνεπώς μπορεί να γίνει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. (βλ. contrapaso και rabona)

Truco Σημαίνει «κόλπο» ή «ακροβατικό». Μπορεί να αναφέρεται σε περίπλοκες αθλητικές φιγούρες, σε σηκώματα ή και στο tango fantasia (είδος ταγκό, βλ. παρακάτω)
V

Vals Αναφέρεται στο αργεντίνικο βαλς. Είναι ένα είδος αργεντίνικου ταγκό το οποίο χορεύεται με μουσική στον ρυθμό του βιεννέζικου βαλς.

Vev y Va Μία κίνηση διαδοχικά προς τα μπρος και προς τα πίσω. (βλ. sube y baja)
Viborita Σημαίνει «φίδι». Στο ταγκό είναι μία φιγούρα κατά την οποία ο καβαλιέρος τοποθετεί το δεξί του πόδι ανάμεσα στα πέλματα της παρτενέρ του, μετατοπίζοντας (sacada) διαδοχικά, πρώτα το αριστερό και έπειτα το δεξί της πόδι.

Volcada Από τη λέξη volcar που σημαίνει «ανατρέπω». Στο ταγκό είναι ένα βήμα κατά το οποίο ο καβαλιέρος αναγκάζει την ντάμα να γείρει προς τα μπρος σχεδόν μέχρι να χάσει την ισορροπία της. Σαν αποτέλεσμα η ντάμα σηκώνει και επαναφέρει το ένα πόδι, που είναι μία πολύ όμορφη κίνηση. Για την εκτέλεση της φιγούρας αυτής χρειάζεται απαραίτητα δυνατό κλειστό κράτημα.


Voleo (βλ. boleo)







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου